کد مطلب:193130 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:96

نهایت علم و دانش امام چیست؟
ابوبصیر گوید: نزد امام صادق - علیه السلام - بودم هنگامی كه مفضل بن عمر بر او وارد شد و گفت: ای فرزند رسول خدا، یك مسئله دارم.

حضرت فرمود: بپرس ای مفضل؛

مفضل گفت: نهایت علم امام چقدر است؟

حضرت فرمود: سؤال سنگینی كردی، و از امری بس مهم پرسیدی. آسمان دنیا در مقایسه با آسمان دوم نیست مگر حلقه ی زرهی كه روی زمین در صحرائی افتاده است، و همچنین هر آسمانی در مقایسه با آسمان دیگر، و همچنین آسمان هفتم در مقایسه با ظلمت، و ظلمت نیست در مقایسه با نور، و همچنین همه ی آنها در مقایسه با فضا و نه زمینها هر طبقه نسبت به یكدیگر، و همه و همه در مقایسه با علم



[ صفحه 205]



و دانش امام نیست مگر مانند مدی (ده سیر) از خردل است كه آن را بسیار سائیده باشی، سپس با آب مخلوط كرده و به هم زده باشی تا جایی كه كف كند، سپس انگشتی در آن كف زده باشی، (یعنی همه این عوالم در مقایسه با علم امام به مقدار كفی است كه سر انگشت تو است).

و همچنین علم و دانش امام در مقایسه با علم و دانش خدای متعال نیست مگر مانند مدی از خردلی كه او را بسیار سائیده باشی سپس آن را با آب مخلوط ساخته و زده باشی تا جایی كه كف شود، و با سر سوزن ذره ای از آن گرفته باشی.

سپس حضرت فرمود: همین مقدار بیان برای تو كافیست تا به وسیله آن و با نظر در احوال و اخبار امامان پاسخ خود را دریابی. [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 25 ص 385 ح 43.